BLOG 27/3-2020: Sådan kan FISH! hjælpe dig og dine medarbejdere gennem en svær tid

Call for price
+45 28 55 95 79

Vi mennesker er forbundne med hinanden. Ligesom dyrene, der lever i fællesskaber, er vi mennesker også forbundne til at føle det samme, som dem vi færdes i blandt. Det er en evolutionær egenskab. Når en huleboer forudså en trussel og jo hurtigere de andre i stammen lod sig smitte af denne forudseenhed, jo sikrere var de alle.

Det fungerer stort set lige sådan i dag, bortset fra at truslerne ikke er lodne mammutter. Vores stress udspringer af, at vi bliver bedt om at præstere mere med færre ressourcer. For megen information. Frygt for fejl. Spændinger mellem kollegerne. Mulige afskedigelser.

Det anslås, at næsten halvdelen af alle medarbejdere ser arbejdet, som den vigtigste årsag til stress i deres liv. Det betyder, at enten du eller din kollega føler jer overrumplede. Når den ene føler dette, vil den anden uundgåeligt begynde at føle det samme.

Der er masser af dokumenterede strategier til reduktion af individuel stress — meditation, regelmæssig træning, masser af søvn, god ernæring, give tid til at lade op igen.

Men hvordan kan vi hjælpe hinanden? Her er et par tip til at hjælpe kolleger med at håndtere stress mere effektivt ved hjælp af FISH! filosofien.

 

Vær nærværende: Stå sammen skulder ved skulder

Den menneskelige hjerne har udviklet sig til at kunne behandle utrolige mængder af information. Men den har problemer med at følge med. Vi udsættes for fem gange så mange informationer dagligt, sammenlignet med for 30 år siden.

Når de avancerede områder af vores hjerner, der styrer beslutninger og analyse, overbebyrdes, griber vores primitive områder for kontrol ind. Vi skifter til overlevelsestilstand. Det tilsidesætter vores evne til at ræsonnere og løse problemer. Vi bliver distraherede, bange og frustrerede.

Det logiske svar bør være at tilpasse kravene, så hjernen kan følge med. Overbelastning vil koste penge på lang sigt gennem formindsket fokus, produktivitet og omsætning.

Vi ved dog, at kravene fortsat vil øges. Hvad er det bedste svar? Vær der for hinanden. Når folk støtter og stoler på hinanden, opstår neurokemiske justeringer, der giver den avancerede hjerne mulighed for at tilkæmpe sig kontrollen igen.

Hvis du føler dig stresset, skal du ikke prøve at håndtere det alene. Dine kolleger skal heller ikke stå alene. Prøv at skabe jer noget ‘menneskelig tid’ efter mindst to timers perioder. Tjek og se, hvordan kollegerne har det. Anspor dem til at dele deres oplevelser. Når de deler, så lyt uindskrænket og opmærksomt. Jo mere du investerer i relationerne, jo mere vil flere være der for dig, når du har et behov.

 

Gør dem glade: Hjælp dem med at omformulere problemet

Stress fremkalder tunnelsyn. Selv de rutinemæssige udfordringer bliver til uovervindelige problemer. Du kan hjælpe kollegerne med at genvinde perspektivet ved at ‘omformulere’ situationen.

Fx kan de være usikre på, hvordan de håndterer deres voksende arbejdsbyrde. Tal med dem om, hvad der er vigtigst. Hvilke trin eller delopgaver skal først udføres? Er der noget, som du eller en anden kollega kan hjælpe med?

Tvivler de på deres egne evner til at udføre jobbet? Mind dem om, at du har set dem nå deres mål tidligere. Bed om deres ideer, anerkend de bedste og stil spørgsmål til de mindre lovende ideer.

Er de i konflikt med en kollega? Lad dem fortælle deres version og bed dem se hen over deres følelser. Hvad tænker den anden kollega? Handler det om misforståelser? Hjælp dem med at finde ud af, hvordan de kan tale med kollegaen på en positiv måde.

At hjælpe andre med at omformulere deres måde at tænke på, er en fantastisk måde at gøre dem glade på. Og når du hjælper, lærer du også noget. 

 

Vælg din holdning: Vær opmærksom på din korte lunte

Når du er stresset, er det uhyre let at have humørsvingninger. Skam, skyld og sarkasme. Vi prøver det alle en gang imellem.

Du kan være tålmodig, støttende og hjertelig i 95 procent af tiden. Men de sidste 5 procent, der hvor du fuldstændig taber gejsten og tålmodigheden, har enorm indflydelse på andre, især hvis du er leder. Det er vanskeligt at slappe af sammen med et menneske, der nårsomhelst kan eksplodere.

Hvis dit humør ofte svinger, prøver folk at undgå dig. Når du er i nærheden, præsterer de ikke godt. Dette påvirker hele teamet.

Når du fristes til at bryde ud i vrede, så spørg dig selv: Hvordan vil min respons påvirke mit forhold til de mennesker, jeg er så afhængig af? Hvordan kan jeg håndtere situationen med denne person, hvis vi skulle ud og spise middag sammen i aften?

Hvis du er oprørt over nogen og har brug for at tale ud med dem, så fokuser på at løse problemet. Få alle fakta, før du dømmer.

Spørg dig selv hver dag: ‘Hvilket menneske ønsker jeg at være?’ Når du igen falder i, hvad vi alle kommer til, så sig undskyld – og bevis, at du mener det.

 

Leg og humor 

De fleste babyer griner hundrede gange om dagen. Voksne griner i gennemsnit blot 15 gange. Ifølge Gallup griner vi langt mindre på hverdage end i weekenderne.

Forskning viser også, at leg og humor lindrer stressen, tænder kreativiteten, booster de analytiske evner og øger evnerne til at samarbejde. Hvorfor er det så lige, at vi ikke bare har noget mere leg og humor?

Den største bekymring er, at leg og humor opleves forskelligt. Det er afgørende, at man respekterer hver enkelt i teamet. Husk på denne FISH! anbefaling om leg og humor: Leg og humor fungerer, når du er der for andre, når du gør dem glade og vælger en omsorgsfuld holdning.

Budskabet er, at du sagtens kan prøve at give mere plads til leg og humor: Gør mere grin med dig selv. Grin af livets galskab. Grin også af de problemer, du så hårdt prøver på at løse.

Leg og humor tæt forbundet med læring. En undersøgelse i Harvard Business Review viser, at når man bruger mere tid på at lære på jobbet, så reduceres stressniveauet. At se sig selv vokse og udvikle sig opbygger en modstandskraft.

Prøv at omformulere dine kortvarige stress-påvirkninger til langsigtede muligheder for at lære: ‘Ja, ja, stop lige en kende, jeg har kun to hænder’ kan fx omformuleres til ‘Hvis jeg gør C først, derefter A og så udsætter og samler B’erne, så når jeg det hele fint’. Det er så nemt at skrive, men så utroligt vanskeligt at huske i situationen. Derfor kan du søge input fra kollegerne til dine udfordringer. De vil med glæde hjælpe dig med at se de nye perspektiver.

 

Hvis du har brug for vores hjælp, så kontakt os her info@movingYOU.dk.

Ideas for you
These products fits also
Others also ordered

There is no reviews yet. Be the first to write us your opinion

Add review: