En blog om ledelse: Behøver alle dine medarbejdere, at være engagerede?

Ring for pris
+45 71 92 55 63

Hvem kunne godt tænke sig nogle engagerede medarbejdere?

Lad mig begynde med, hvad en medarbejder egentlig er. En medarbejder kommer til verden alene. Bliver født ind i en familie. Kommer i skole. Lærer, at omgås andre og lærer en række livsnødvendigheder. Så kommer en arbejdsplads ud af horisonten. Medarbejderen møder op, bliver tilbudt en løn, nogle vilkår og nogle goder.

Den første dag præsenteres medarbejderen for de øvrige medarbejdere. Lige pludselig er medarbejderen ikke alene længere, men er blevet en del af et hold. De gamle medarbejdere hilser på den nye medarbejder. Og lederen siger nogle venlige ord.

Palle alene i verden bliver en holdspiller

Alle de medarbejdere, der startede ’alene’ skal nu virke sammen, som et hold. De skal have lyst til at møde op. De skal have lyst til at være sammen. De skal tro på, at det de gør, nytter. De skal have en vilje til at yde og til at hjælpe hinanden. De skal være værdsættende.

Uengagement

Der er flere ting, der skal være til stede, for at alle medarbejdere er engagerede (som betyder interesserede og forpligtede i arbejdet og opgaverne). Hvis medarbejderne ikke er interesserede og forpligtede, så er de uengagerede. Og det betyder, at medarbejderne modtager løn og goder og samtidig udfører deres arbejde uden interesse og forpligtelse.

Den gode nyhed

En del ledere og medarbejdere har den fejlagtige opfattelse, at det er op til medarbejderen selv, at motivere sig selv. Lønnen, det lækre kontor, selve arbejdet, kollegerne og så ens egen positive indstilling løser hele motivationsopgaven. Men nej. Sådan er det slet ikke. Det er lederen, der skal sikre, at alle medarbejdere er engagerede fra opgave til opgave, fra sag til sag, fra projekt til projekt, fra dag til dag. Hvordan gør lederen det?

Den lidt bedre nyhed

Lederen skal kunne motivere medarbejderne til at engagere sig. Det er lederen, der skal stå op og være den motiverende leder. Det er lederen, der ved, hvor virksomheden og forretningen skal hen. Hvor og hvornår systemerne skal optimeres. Hvordan medarbejdergruppen skal se ud. Det er lederen, der skal rejse sig og sikre, at engagementet er til stede til alle tider. Lederen har ledelsesretten. Og lederen har motivationspligten.

Gode, gamle Gallup kender tallet

Hver femte af dine medarbejdere ved, hvad der forventes af dem. De har de redskaber og systemer, der skal til for, at de kan udføre deres arbejde. De får meget ofte anerkendelse for det udførte arbejde. De kan mærke, at nogen bekymrer sig om dem. De opmuntres til at udvikle sig. Deres meninger betyder noget. De oplever, at deres kolleger er forpligtede til at udføre kvalitet. Gallup har undersøgt engagementet i 140 lande. De virksomheder, som kan præsentere høje engagementstal har samtidig en højere produktivitet, en bedre indtjening, en større kundetilfredshed, mindre sygefravær og færre arbejdsulykker. Se mere info i State of the Global Workplace Report.

Summa summarum

Uengagement er ikke medarbejderens skyld. Uengagement er heller ikke teamets skyld. Uengagement opstår ganske enkelt, når lederen ikke motiverer medarbejderne til at engagere sig, - fordi lederen kun gør nogle isolerede ting, som i sig selv ikke er motivation. Disse isolerede ting kan være helt korrekte, men står alene og er dermed virkningsløse.

Skrevet af Michael Meinhardt, LEADERS WAREHOUSE. 

 

FLERE GODE FORSLAG TIL DIG
Varen passer sammen med
Andre købte også

Der er endnu ikke nogen anmeldelser her. Vi vil være glade for hvis du vil anmelde som den første.

Tilføj anmeldelse: